۱۳۸۸ مرداد ۲۰, سه‌شنبه

فهرست داروها و روشهای غیر مجاز در ورزش

در فصول تمرین ، استراحت و رقابت



اعلام شده از طرف آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (WADA)



داروها و روشهای ذکر شده در این بخش در تمامی فصول تمرین ، استراحت و رقابتها ممنوع بوده و در صورتی که استفاده از آنها در سرتاسر عمر ورزشی یک ورزشکار ، کشف و اثبات گردد ، دوپینگ محسوب شده و پیگرد قانونی خواهد داشت.



داروها وترکیبات غیر مجاز در ورزش



الف)ترکیبات و فرآورده های آنابولیکی:



استفاده از تمامی انواع داروها و فرآورده های آنابولیکی در تمامی ورزشها اعم از دوران تمرین و یا فصول استراحت و مسابقات ممنوع بوده و دوپینگ محسوب می شود. این فرآورده ها شامل موارد زیر می شود:



1-آنابولیک آندروژنهای اگزوژن ( EXOGENOUS) :



18α-homo-17β-hydroxyestr-4-en-3-one , Bolasterone , Boldenone , Boldione , Calusterone , Clostebol , Danazol , Dehydrochloromethyltestosterone , Delta1-Androstene-3 , 17-Dione , Delta1-Androstendiol , Delta1-Dihydro-Testosterone , Drostanolone , Ethylestrenol , Fluoxymesterone , Formebolone , Furazabol , Gestrinone , 4-Hydroxytestosterone , 4-Hydroxy-19Nortestosterone , Mestanolone , Mesterolone , Metenolone , Methandienone , Methandriole , Methyldienolone , Methyltrienolone , Methyltestosterone , Mibolerone , Nandrolone , 19-Norandrostenediol , 19-Noandrostenedione , Norbolethone , Norclostebol , Norethandrolone , Oxabolone , Oxandrolone , Oxymesterone , Oxymetholone , Quinbolone , Stanozolol , Stenbolone , Tetrahydrogestrinone , Trenobolone

و ترکیبات مشابه دیگر که اثرات شیمیایی و بیولوژیکی شبیه به این داروها داشته باشند.



2-آنابولیک آندروژنهای آندوژن (ENDOGENOUS) :



Androstenediol , Androstendione , Dehydroepiandrosterone (DEHA) , Dihdrotestosterone , Testosterone

و چند نوع ایزوسرم و ترکیب دیگر .

آندوژن به ترکیباتی اطلاق می شود که به طور طبیعی در درون بدن آدمی تولید شده و در جریان خون آدمی همواره وجود دارد. تزریق خارجی این ترکیبات و یا تحریک بدن به ترشح و تولید مقادیر بیش از حد مجاز و طبیعی ، به وسیله داروها و پیش هورمونهای افزاینده ترشح طبیعی هورمونهای آنابولیک و آندروژن آنچنانکه امروز نیز مطرح شده و مورد استفاده قرار می گیرد نیز ممنوع بوده و دوپینگ محسوب می شود.



3-دیگرترکیبات آنابولیکی شامل :



Clen Buterol , Zeranol , Zilpaterol



البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که آنابولیکها به همین چند نمونه ذکر شده خلاصه نمی شوند . ترکیبات متنوع و گوناگونی از این دسته داروها تهیه و عرضه شده است که مصرف تمامی آنها در ورزش ، دوپینگ محسوب شده و پیگرد قانونی را به دنبال دارد.



· اگزوژن : به ترکیباتی اطلاق می گردد که بدن به طور طبیعی قادر به ساخت وتهیه آنها نمی باشد.

· آندوژن : به ترکیباتی اطلاق می گردد که به طور طبیعی و در حد معینی در بدن آدمی نیز تهیه و ترشح می شود.



ب) هورمونها و ترکیبات مشابه :



استفاده خارجی از هورمونهای زیر ویا استفاده از ترکیبات مشابه دیگر که از نظر فیزیولوژیکی و بیولوژیکی اثرات مشابه داشته باشند نیز ممنوع بوده و دوپینگ محسوب می شود.



1-Erithropoietin(EPO)

2-Growth Hormone (HGH) , Insulin-like Growth Factor (IGF-1) , Mchano Growth Factors (MGFs)

3-Gonadotropines (LH , HCG)

4- Insulin

5- Corticotropins



ج) آگونیستهای ( BETA-2) :



به عنوان یک استثنا ، استفاده از داروهای زیر در صورتی که برای درمان و یا پیشگیری از ابتلا فرد به بیماری تنگی نفس صورت گرفته باشد بلامانع است:

Formeoterol , Salbutamol , Salmeterol , Terbutaline



ناگفته نماند که علیرغم مجاز بودن استفاده از داروهای فوق در موارد درمانی در صورتی که آزمایشگاه ، مقدار سالبوتامول موجود در خون ورزشکاری را بیش از 1000 نانو گرم در میلی لیتر تشخیص دهد تست دوپینگ وی مثبت اعلام خواهد شد مگر در صورتی که فرد با دلایل محکم و قانع کننده اثبات کند که تجمع این میزان دارو در خون وی تنها ناشی از مصرف دزهای درمانی مجاز بوده است.



د)آنتی استروژنها :



· آنتی استروژنها شامل:



nastrozole , Leetrozole , Aminogluthetimide , Exemestane , Formestane , Testolactone .



· (SERM)ها :

Raloxifene , Tamoxifen , Toremifene



· دیگر آنتی استروژنها شامل :



Clomiphene , Cyclofenil , Fulvestrant



اشاره با این نکته ضروری است که موارد یاد شده تنها گوشه ای از ترکیبات آنتی استروژن بود که ذکر شد. تمامی داروهایی که اثراتی مشابه داشته باشند ممنوع بوده و استفاده از آنها در ورزش دوپینگ محسوب می شود.



ه) داروهای مدر و ترکیبات مشابه :

استفاده از تمامی داروهای ادرار آور در ورزش ممنوع بوده و در صورتی که در تستهای دوپینگ کشف گردد دوپینگ محسوب می شود. این داروها شامل موارد زیر بوده اما محدود به فهرست زیر نمی شود.



Acetazolamide , Amilioride , Bumetanide , Canrenone , Chlortalidone , Etacrynic Acid , Furosmide , Indapamide , Metolazone , Spironolactone , Thiazids



و دیگر ترکیباتی که اثراتی مشابه داشته باشند.







روشهای غیر مجاز در ورزش





افزایش غیر مجاز میزان اکسیژن رسانی :



· دوپینگ خونی ، که عبارت است از به کار گرفتن و تزریق خارجی خون و فرآورده های خونی از جمله گلبولهای قرمز



· افزایش مصنوعی میزان اکسیژن گیری و میزان اکسیژن رسانی به بافتها ، به هر روشی که انجام گرفته باشد.



· دوپینگ ژنی ، هرگونه استفاده غیر درمانی از سلولها ، ژنها و عناصر و فاکتورهای ژنتیکی به منظور افزایش کارایی فرد در ورزش و در مسابقات ورزشی ممنوع بوده و دوپینگ محسوب می شود.





فهرست داروها و روشهای غیر مجاز در ورزش

(در فصل رقابتها)



علاوه بر موارد ذکر شده در قسمت اول این فصل که در همه مراحل ورزشی غیر مجاز بودند ، ترکیبات و روشهای زیر نیز تنها در فصل رقابتها غیر مجاز بوده و درصورتی که در تستهای کنترل دوپینگ در فصل مسابقات کشف شوند دوپینگ محسوب شده و محرومیت ورزشکار را به دنبال خواهد داشت.





داروها وترکیبات غیر مجاز در رقابتها



الف)محرکها



استفاده از داروهایی که در فهرست زیر آمده ، در فصل مسابقات ممنوع بوده و دوپینگ محسوب می شود:



Adrafinil , amfepramone , amiphenazole , amphetamine , amphetaminil , benzphetamine , bromantan , carphedon , cathine , clobenzorex , cocaine , dimethylamphetamine , ephedrine , etilamphetamine , etilefrine , famprofazone , fencamfamin , fencamine , fenetylline , fenfluramine , fenproporex furfenorex , mefenorex , mephentermine , mesocarb , methamphetamine , methylamphetamine , methylenedioxyamphetamine , methylenedioxymethamphetamine , methylefedrine , methylefedrinate , modafinil , nikethamide , norfenfluramine , parahydroxyamphetamine , pemoline , phendimetrazine , phentermine , prolintane , selegiline , strychnine



و داروهای دیگر که از نظر فیزیولوژیکی و بیولوژیکی ، خواص و تاثیراتی مشابه با این داروها را دارند.





نکته:



· (Cathine ) در صورتی که غلظت آن در ادرار بیش از 5 میکرو گرم در میلی لیتر باشد دوپینگ محسوب می شود.



· ( افدرین ) یا ( متیل افدرین ) نیز در صورتی که غلظت آنها در ادرار فرد از میزان 10 میکرو گرم در میل لیتر بیشتر باشد ، دوپینگ محسوب می شود.



· ( آدرنالین ) در صورتی که برای بیهوشی و بی حسی موضعی مصرف شده باشد دوپینگ محسوب نمی شود.



· داروهایی نظیر ( فنیل افرین ) ، ( کافئین ) و ( پزودو افدرین ) که قبلا در لیست داروهای غیر مجاز قرار داشتند ، مجاز بوده و مصرف آنها دیگر دوپینگ محسوب نمی شود.



ب)مواد مخدر



استفاده از مخدرهایی که در فهرست زیر آمده اند در فصل رقابتها ممنوع بوده و در صورتی که در تستهای کنترل دوپینگ کشف گردد ، دوپینگ محسوب می شود.

Buprenorphine , Dextromoramide , Diamorphine (Heroin) , Fentanyl , Hydromorphone , Methadone , Morphine , Oxycodone , Oxymorphine , Pentazocine , Pethidine



ج)شبه مخدرها



استفاده از ترکیباتی نظیر: حشیش و ماری جوانا نیز در فصل مسابقات ممنوع بوده و دوپینگ محسوب وی شود.



د)گلوکوکورتیکواستروئیدها



استفاده از فرم خوراکی و تزریقهای داخل وریدی و عضلانی تمام انواع «گلوکوکورتیکواستروئید»ها در فصل مسابقات ممنوع بوده و دوپینگ محسوب می شود.

هیچ نظری موجود نیست: